Vedtatt i forbundsstyremøte 16.10.2024
*Etiske retningslinjer skal være rettesnorer og veivisere for forbundsmedlemmer, tillitsvalgte, lokallag og ansatte.
*De vil være et viktig verktøy for å bidra til at normer og verdier preger arbeidet i organisasjon, og videre sikre oppfølging og reaksjon dersom de ikke etterleves.
*Etiske retningslinjer er et verktøy for å påvirke adferden og kulturen i forbundet
*Ansvar du har som forbundsmedlem, tillitsvalgt og ansatt i Nkf-Rk .
*Den etiske standarden vi følger og hvordan du varsler og håndterer eventuelle brudd på retningslinjene.
1. Ledelsen
Ledelsen i Nkf-Rk har særlig ansvar for den etiske standarden og kulturen i organisasjonen. En må være bevisst på asymmetriske maktrelasjoner både internt og relatert til egen ledelse. Ledere har et ansvar for å bidra til at alle følger den etiske standarden, gjennom systematisk arbeid med informasjon, bevisstgjøring og forebygging.
- Være foregangspersoner for at vedtatte etiske retningslinjer er kjent i hele organisasjonen.
- Bevisst sitt særlige lederansvar
2. Forbundsstyret
*Forbundsstyret har ansvar for den etiske standarden inn i styrerommet
*De har ansvar for å bidra til en inkluderende og åpen organisasjonskultur.
*Debatt- og omgangskultur skal preges av respekt for ulike synspunkter, med respekt for meningsmotstandere. Styremedlemmene skal tilstrebe en ryddig tone i dialog, både innad og utad.
*Det er særlig viktig å bidra til at yngre tillitsvalgte støttes og blir møtt med respekt og tillit, og får den ivaretakelsen de trenger ut fra sin alder og rolle.
*Nkf-Rk skal kjennetegnes av ansvarlighet og ryddighet også i å ivareta ansattes rettigheter og følge arbeidslivets spilleregler.
*Enhver som skal inn i ledende posisjoner skal vurdere om det er forhold i fortid eller nåtid knyttet til egen person som kan undergrave tilliten i det vervet eller den stillingen vedkommende har eller er foreslått til. Dette plikter en å orientere om på et tidlig stadium til valgkomiteen.
3. Vårt felles ansvar
*Alle plikter å følge Nkf-Rk sine vedtekter og de etiske retningslinjene på beste måte.
*En bør etterstrebe å gå tjenestevei ved opplevd brudd på retningslinjene. *Dersom det dreier seg om kritikkverdig oppførsel, som for eksempel brudd på offentlige lover og regler, diskriminering, mobbing eller seksuell trakassering, maktmisbruk, korrupsjon og økonomiske misligheter, følger en varslingsrutine under.
4. Etiske normer, standarder og forpliktelser
*Det er nulltoleranse for trakassering eller diskriminering, enten det gjelder kjønn, alder, etnisk opprinnelse, seksuell orientering eller religiøs tilhørighet. Det er et lederansvar å reagere dersom slikt inntreffer.
*Tillitsvalgte skal være godt kjent med og forstå rollen sin.
*Taushetsplikt og informasjon fra drøftelser om interne forhold i forbundet er å betrakte som konfidensiell informasjon, enten det gjelder saksforberedelse, håndtering av en sak i interne fora/debatter eller lignende.
* Forbundets tillitsvalgte og ansatte skal kjenne til og følge forvaltningslovens §13 om taushetsplikt.
Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)
§ 13. (taushetsplikt)
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:
1. noens personlige forhold,
(…)
Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.
5. Varslingsrutiner
Ved følgende hendelser:
- Brudd på offentlige lover og regler
- Brudd på forbundets vedtekter
- Brudd på retningslinjer
- Diskriminering, mobbing og trakassering
- Korrupsjon, tyveri og underslag
- Maktmisbruk
- Brudd på taushetsplikt
- Brudd på regler om forsvarlig arbeidsmiljø og forhold som kan skade liv og helse
Varsling bør skje skriftlig og sendes til:
- Varsel om tillitsvalgte i lokallag: Lokallagsleder. Hvis varsel ikke kan sendes til lokallagsleder, sendes det til forbundsstyreleder.
- Varsel om tillitsvalgte i forbundsstyret: Styreleder.
- Varsel om ansatte: Generalsekretær.
Behandling av varsel:
- Alle varsel skal tas på alvor
- Alle varsel skal behandles snarest mulig
- Skje uten frykt for represalier
- Anonymt varsel skal også behandles
Hvem og hvordan:
- Varsel skal håndteres på laveste mulige nivå.
- Varsler skal hvis mulig få informasjon om at varselet er mottatt.
- Alle berørt av varselet skal få mulighet til å forklare seg individuelt. Forklaringene skal skriftliggjøres og godkjennes.
- Viktige spørsmål:
- Hva handler varselet om?
- Hva som har skjedd?
- Hvem er involvert?
- Hvor og når har ting hendt?
- Mottaker av varselet fatter en beslutning om konsekvenser basert på varselets omfang/alvorlighet og informasjon framkommet i prosessen.
- Mottaker av varselet skal gi informasjon om framdrift og når saken er avsluttet.
- Konfidensialitetshensyn skal så langt som mulig ivaretas.