Krenkende uttalelse under Sametingets komitémøte

Forbundsstyret1

Norske Kveners Forbund/Ruijan Kveeniliitto (NKF/RK) skriver i en pressemelding at man reagerer kraftig på Sametingsrepresentanten Hartvig Hansens (partiet Arja) uttalelse til representanten Kjellrun Wilhelmsen (Nordkalottfolket) på Sametingets komitemøte tidligere i uka.

«Er dere noen slags kvener?» skal Hansen ha sagt til Wilhelmsen, en uttalelse som lederen for Nordkalottfolket med rette karakteriserer som rasistisk, og noe som NKF/RK er enig i. Vi opplever Hansens uttalelse som krenkende, og det blir ekstra sårende når det kommer fra en representant for en minoritet som selv har kjent på kroppen hvordan det er å bli diskriminert og å bli utsatt for rasisme. Hartvig Hansen representerer også Arja i Tana kommunestyre, en kommune som har et stort innslag av kvensk befolkning; det er derfor ekstra skuffende med Hansens uttalelse.

NKF/RK vet at uttalelsen fra representanten Hartvik Hansen ikke er representativ for Sametingets holdning til oss kvener. Slike holdninger er som et gufs fra fortiden, og vi håper det synet på kvener de representerer fra nå av forblir historie.

Les også: Kvenangrep i sametingskomité

Les også: Sametingsliste positiv til kvensk urfolksutredning